Sider

søndag 15. april 2012

Vidunderlig rengjøringsmiddel

Noen uker før vi skulle flytte fikk jeg et nyhetsbrev fra klikk.no med link til denne artikkelen som fortalte litt om vaskemidler. Her stod det en oppskrift på et rengjøringsmiddel:


 1 dl husholdningseddik, 2 cl oppvaskemiddel og 5 liter vann.



Dette er en oppskrift som en tidligere oldfruen hos den danske kongefamilien, Grethe Henriksen sin vidunderblanding som fjerner de fleste vanskeligste flekker på dører og karmer. Men ikke bare det har vi erfart.
Jeg brukte denne blandingen når vi vasket ned huset på alt av det som skulle vaskes (vegger, tak osv.) og jeg bruker det nå under uke rengjøringen av huset, og det er helt utrolig hvor greit flekkene blir borte og det blir rent. Jeg brukte det overalt til og med på stål hvitevarene og merkene forsvant. 
Det er flere som har brukt denne blandingen og sier at dusjen blir helt fantastisk ren etterpå og rene vinduer av å bruke den. Mine ble flotte på innsiden, men har ikke testet et utvendig enda.
Svigermor sier at hennes mor brukte alltid eddik i vaskingen sin  og da spesielt ved vindusvask da hun levde så det er tydeligvis noe man har visst at fungerer i lange tider.

I dag lagde jeg en blanding og puttet på en sprayflaske. Greit å gå rundt og sprute og så dra over med kluten etterpå. Jeg har på følelsen av at de ulike vaskemidlene som står i skapet kommer til å bli stående lenge i skapet for dette er helt fantastisk å bruke.

1 kommentar:

  1. Takk for supert tips! Dette skal testes på dusjdørene! :-)

    SvarSlett